fredag 6. april 2012

Norge gir good vibrations

Den siste tiden har vært utrolig bra rett og slett. Turen til Italia var jo som kjent et mesterverk, og når vi returnerte til London for en liten uke, så var det besøk av AK og bare en skoledag før påskeferien. Vi hengte oss på AK og ble turister all the way, og plutselig ble London morro å være i. Vi brukte litt for mye penger, tok oss gjerne en øl klokken 12 på dagen på en pub og spise hos Jamie Oliver på kvelden. Shopping og sightseens var eneste avbruddene i grunn.

Men det å lande i Norge er en følelse for seg selv. Det ikke særlig mye logikk i det. Været er noen få plussgrader, snøen er borte og det er bare vissen barmark med en og annen hvit flekk igjen her nede på Lillyhammer. Butikkene har gått av skaftet, vi handlet inn for helligdagene, og vi var forsiktige med handlingen. Det ble 550 kroner! I England handler vi mat for en uke for 250-300 kroner.

Men tross alt, å være i Norge er så mye frihet. Det er alle de små tingene som er forskjellen. Norske matvarer. TV uten reklame hver 15. minutt. Køen i butikken er så liten. Den friske og gode luften. Og man kan lukke opp døren og stikke hodet ut og nyte total stillhet for noen sekunder. Frihet!

Klart, jeg føler meg litt kul som bor i motherfucking London, og har bodd i Australia og alt det der. At Engelsk er helt dagligdags er også ganske stilig. Men borte bra, hjemme best! Det å snakke Norsk er noe helt annet, man får sagt 100% av det man vil si, og man slapper mere av. Og nå skal Glimt spille fotballkamp på Mandag som jeg skal kjøre å se. Og til sommeren kan jeg drive på med mine hobbyer; spille fotball, volleyball, bade og restaurere biler. Storby og hippe cafèer er ikke meningen med livet, stol på meg.

Jeg sitter og blar i kalenderen min, for det har jeg faktisk fått meg. Jeg bladde meg frem til 1 Juni, der står det skoleslutt, og ved siden har jeg tegnet noen glade tegneseriefigurer. Og som jeg gleder meg til en sommerferie, slik som vi hadde når vi gikk på barneskolen. Over natten skal verden endre seg og bli magisk for et par måneder.

Juni får bli flyttemåneden min, men Juli og August skal kalenderene få lov til å være stort sett blanke. Jeg skal ligge på et svaberg, sitte i ølteltet og henge med kompiser. Jeg skal gjøre så lite fornuftig som mulig.

Herregud som jeg gleder meg til sommeren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar