torsdag 29. mars 2012

Dag 9 i Toscana - Siste dag!



Jeg våknet tidlig siste dag i Toscana, men lot være å hoppe ut av sengen. Jeg ville bare slappe litt av i dag. Så jeg slumret litt og tuslet etterhvert halvsøvnig opp for å ta meg en dusj. Klokken gikk fra åtte til ti - til elve før jeg kom meg ut døren. Vi gikk opp til vertskapet og gjorde en avtale på å få skyss til flyplassen klokken halv to.

Listen over ting jeg ville fotografere var fremdeles lang, så jeg tenkte jeg skulle gjøre det beste ut av de siste timene. Det ble en rask gåtur rundt i Montemagno med kamera, men jeg var heldig og fikk veldig mange av de tingene jeg manglet. Dama i butikken i full action, en gammel dame som leste avis i vinduet og endelig den gamle herren mot en mørk og slitt murvegg. Pluss noen andre ting! Men siden stativer og slikt måtte ligge nederst i kofferten måtte jeg hjem å pakke om.

Selvfølgelig ble det travelt på slutten - som vanlig. Pakking og vinen vi fikk i belønning på vingården og sitronmarmelade (som må lages for hånd) fikk sin plass i kofferten med plastfilm rundt - og håndduker rundt der igjen.

Vertskapet sa hadet og knipset noen bilder av oss til bloggen sin, så var det en halvtimes reise til flyplassen og flyet hjem med British Airways. Innsjekking og det hele gikk kjapt og greit, og når vi dagen i forveien hadde hørt om dem som fløy RyanAir og måtte legge igjen TaxFree (bare ett kolli håndbagasje vet du) så var vi veldig fornøyde med å bruke et skikkelig selskap med service. God plass og halvfullt fly var god medisin. Til og med baggene kom uvanlig kjapt når vi landet på Gatwick!

Så da var vi tilbake i England, godt å komme hjem til eget kjøkken og egen seng. Og det er godt å komme tilbake til noen rutiner, og ikke bare være avslappet i Toscana. Så hvilke inntrykk sitter vi igjen med av Toscana? La meg ta det negative først siden det er så lite; plassen har utrolig lav puls. Alt stenger under lunch og middag - da mener jeg ALT! Politiet pakker ned radaren og selv bensinstasjonene stenger. Folk er ikke stresset for en eneste ting og alt er veldig bedagerlig. Så området egner seg ikke særlig for festglade folk - det er nok mere en plass for folk som enten vil slappe av en periode, eller rett og slett for dem som nærmer seg pensjonstilværelsen.

Men så til alt det gode! Et utrolig vakkert område, og kan ikke sammenlignes med Spania, Hellas etc. Alt er utrolig grønt og frodig samtidig som det er store fjell og bølgende landskap. Veldig flott selv for en i fra Norge. Temperaturen er utrolig god, selv nå i mars var det 20-25 grader hver eneste dag i skyggen - og steikende sol! Og dersom man vil slappe av så er tempoet helt suverent, det er ro og mak og man blir nesten tvunget til å finne roen. Det er liksom ikke den ene baren eller den ene butikken man kan dra på - er det stengt, så er det stengt.

Folkene er utrolig joviale, ja selv politiet. Dagen før avreise passerte vi en radarkontroll som kontrollerte i motsatt retning i 30 sonen i en landsby. I det jeg kjørte forbi radaren hørte jeg den skrike som om den hadde fått anfall - og i mot kom en trollgammel fiat på to hjul igjennom svingen. Jeg gjetter 50-55 km/t i 30 sonen. Det armanikledde (faktisk) trafikkpolitet ga mannen et strengt blikk og gestikulerte med hånden at han måtte roe seg ned - de stoppet han ikke en gang.

Og dette med at politifolkene går i uniformer fra Armani sier sitt. Italia er helt ekstremt på estetikk - når folk gjør noe, så gjør dem det utrolig bra. Man kan se det overalt, på alt i fra reklameplakatene til innredningene i husene vi besøkte. Det er ikke overlatt noen ting til tilfeldighetene!

Men jeg sparer det beste til sist; maten! Herregud for et fantastisk kjøkken! Jeg er ingen matekspert selv om jeg har reist jorden rundt og smakt mye rart, la det være sagt. Men man trenger virkelig ikke å kunne en dritt om mat for å skjønne at det Italienske kjøkkenet er i en særklasse. Det er vanskelig å forklare det til noen som ikke har opplevd det, men det er en enkelhet i det hele - alt ligger i gode råvarer. Og egentlig trodde jeg slikt bare var tull, men når man opplever det så skjønner man hva TV-kokkene snakker om.

Noe så enkelt som middagen hvor en svinestek var stekt i melk. Det og stuet sopp utgjorde den retten. Men det var en eksplosjon av smaker fordi kombinasjonen var så utrolig god og balansert. Italienske kjøkken bruker enkle råvarer, enkel tilbedredning, minimalt med krydder og mange forskjellige smaker som utfyller hverandre sinnsykt godt. Mesteparten er kombinasjoner som aldri kunne falt meg inn å prøve - før nå! Og alt dette i sterk motsetning til andre lands kjøkken, hvor oppskriften stort sett er å pøse på med masse av èn smak - så alle retter smaker liksom det samme i slike land.

Fiji vil sikkert alltid være mitt mest magiske reiseminne som jeg vil annbefale alle å dra til, men nå må jeg legge til at jeg vil syntes synd på alle dem som ikke får oppleve det Italienske kjøkkenet.

Og det fine? Jeg la inn en god joggetur hver morgen, og gikk ned to kilo på en uke! Da er de lov å kose seg!! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar