tirsdag 29. mai 2012

Nullkarbo - Bare proteiner og fett i seks dager

Speedosesongen nærmer seg med stormskritt, og ett år i England har ikke vært hjelpsomt i den retningen. Det er nokså uvanlig med grov mat, og den grove maten som finnes er bare semi-grovt, i beste fall. Siden jeg nå hadde en uke hvor jeg kunne skulle lage mat til meg selv her i huset bestemte jeg meg for å forsøke seks dager med nullkarbo (0-15 karbohydratter pr dag), og se hvordan det gikk for seg. Her er hendelsesforløpet.

Notat dag null: Til vanlig holder jeg meg på vedlikeholdsmat; det vil si sauser med lite karbohydrater, grovt brød og fullkornspasta. Men maten her i England er ikke like "ren" som den i Norge, så den har rotet ting balansen. I går 22.05.12 viste vekten 92.0 kg på morgenen, så får vi se hvor mye jeg får redusert vekten med på seks dager. Jeg setter målet på 88.0 kg, siden tallene er runde.


Matchvekt 22.05.12: 92.0 kg

Dag 1 - 23.05.12
Frokost: Tre egg og vann til en omelegg. Toppet med ca 50 gram Mozerella med lite fett pluss litt parmesan for smak.
Lunch: 100 g Cottage cheese
Middag: 30 g parmesanskine + 240 gram bacon stekt i olivenolje
Drikke: Samlet 0,5l cola light
Trening: Joggetrening ca 3,5 km

Notat dag 1: Jeg merker det fort at karbohydrater har blitt en vane, nesten som jeg har blitt avhengig. Det svir så jævlig etter å bare få et halv stykke brød til omletten bare, det blir så rart med bare proteiner og fett. Men jeg vet det er en tilvenning som går fort over. Det er den vanskeligste kneika å komme over.

Dag 2 - 24.05.12 / Veid morgen: 90.5 kg (-1.5 kg)
7 biter sukkerfri tyggis
Drikke: 2x 0,33 bokser Diet Coke
Snack: 15 g parmesanskinke
Middag: 5 små hamburgere stekt i extra virgin olivenolje. Salat med isbergsalat, mye rødløk, sorte skivede oliven og fetaost uten olje. Toppet med ca 100g rømme.
Snack: Siste hamburgeren med ca 2 ss Majones
Drikke: 2 liter Diet Sprite
Kveldsmat: En skål salat med 250 g chicken/bacon delifiller og fetaost. Salat + rødløk (rester).

Notater dag 2: Jeg merker det kjapt at man blir late i kostholdet. I går kom jeg kun på egg og kjøtt som var mulig å spise, og det føltes som et stort tap å ikke kunne ha litt ris, litt pasta eller litt brød til maten. Men når man har bestemt seg for at det ikke skal være med så blir man nødt til å tenke annerledes, og det skjer etter man har slått seg til ro med at man skal ikke gi opp og spise brød eller andre karbohydrater. Dermed tok jeg meg en tur på butikken og handlet inn masse godsaker uten karbohydrater. Det meste er helt fritt for karbohydrater, men noen av tingene har 1-3 pr 100g, MEN da sørger jeg for at det ikke er sukkerarter og at det gjelder en del av måltidet som man spiser lite av. Er det f.eks i dressingen, så blir det jo maks 100g, og da blir det jo bare 2 karber av det, og det har ikke mye å si. Under 20 karber pr dag er gull. Til sammenligning er det 40-50 karber i 4 skiver brød. Uansett - all maten ble kjempegod plutselig, og det er en stor varaiasjon fra det jeg spiste i går når hodet ikke var i lavkarbomodus. I går svei det, i dag er det null problem! Den eneste tingen som suger er småsnacks. Dersom man er på tur en plass og blir sulten er det få alternativer. Da er det rent kjøtt som gjelder, som salami eller slikt, og det blir litt kjedelig.

Dag 3 - 25.05.12 / Veid morgen: 90.0 (-2 kg)
Lunch: 290 g biff med stekt paprika og sopp (Olivenolje). Rømme som dressing.
To biter tyggis.
Middag: 8 stk små kjøttpølser (tilsvarer kanskje 5 gilde grillpølser?) med en skål salat (isberg, rødløk, sorte oliven og litt fetaost) med majones som dipp.
Kvelds: 1/5 del pakke med feta snack med soltørket tomat
Drikke: 1 liter cola light

Notater dag 3: Nå er det i grunn ikke noe særlig problem. Det eneste er savnet etter mellommåltid. En snickers på tur ut døren, eller en kjeks når man vil ha noe å bite i bare. Men tyggisen har vært redningen min der. Ellers føles det relativt normalt. Hodet er med igjen, det skjer noe den første dagen .. man blir tung i hodet og ufokusert av å gå fra mye til null sukker. Men det er atter i orden.

Dag 4 - 26.05.12 / Veid morgen: 90.0 kg (-2 kg)
Frokost: 275 gram bacon stekt i olivenolje
Trening: Løpt 3,5 km, 10 pushups, 20 sitsups
Middag: Seks små hamburgere med salat: fetaost, isberg, rødløk og sorte oliven. Majones på burgere.
Drikke: Ca 1 liter Diet Coke + Diet Dr Pepper

Notater dag 4: Dagen gikk egentlig helt 100% uten utfordringer. Eneste var treningen; jeg stakk ikke ut etter forrige gang, så kroppen føltes forferdelig tung og jeg var helt utslitt. Når jeg etterpå skulle prøve situps og pushups var jeg helt ferdig og tom for energi, måtte bare gi opp.

Dag 5 - 27.05.12 / Veid morgen: 90.0 kg (-2 kg)
Lunch: Salat med: fetaost, isberg, rødløk, sorte oliven og egg/bacon ferdigsalat fra butikk
Middag: Kjøttdeig med isberg, rødløk, feta, mozzarella og rikelig med rømme
Kveldssnack: Noen kuber fetaost
Drikke ca 2 liter Diet Coke.

Notater dag 5: I dag har jeg kjent mere på følelsen av behov for en snack. Å leve på nullkarbo er en gigantisk forskjell fra å leve på lavkarbo, og dette hadde jeg ikke klart i lengden tror jeg. Det er miiiiilevis i mellom å spise GROOOOOVT brød enn å spise ingen brød. Å gå i fra lyst brød til grovt brød var en rask tilvenning, å ikke ha noe er en helt annen historie. Hadde dette vært lavkarbo, så hadde jeg kunnet spist f.eks peanøtter som ville reparert utrolig mye. Det føles herlig at i morgen er siste dag av forsøket mitt. Men konklusjon virker å helle mot lavkarbo pluss lavt fett fremfor nullkarbo og ubegrenset fett.

Dag 6: - 28.05.12 / Veid morgen: 89,5 kg
Notat: Ahhhhh! Siste dag!!!
Lunch: 25 g baconcrisp + en boks pepsi max
Middag: To kalkunfilet toppet med ca halv glass grønn pesto, surret i 275g bacon. Salat med isberg, rødløk litt feta og litt sort oliven (rester). Stekesky på salaten sammen med majones.
Trening på kveld: Joggetrening 4.0 km. I dag føltes kroppen også ganske lett og fin.
Drikke: 2 liter diet coke.

Notater dag 6: Når jeg var innom kiosken ved skolen for å kjøpe en boks pepsi så jeg bak noe annet at de hadde små pakker med baconkrisp. Hærlig og perfekt! Det er slike ting jeg har behov for. Kjøpte bare en, men sammen med en boks brus ble det et lite mellom-måltid. Middagen var yummy, og det tipper jeg er en middag hvem som helst kunne spist og digget. De fleste syntes nok det ser ut som om jeg sulter meg innimellom, sånn som i dag. Men protein og fett brytes VELDIG sakte ned, så man får energi relativt lenge pluss det gir stor metthetsfølelse. I morgen tidlig skal jeg ta en veiing, før jeg hopper tilbake på lavkarbokosten. Det som er fint med å kjøre slike ekstremuker innimellom er at man senker kravet så jævlig for hva som er skikkelig godt. I morgen kan jeg spise brød som er så grovt at det nesten er stein, og det kommer til å føles som verdens hærligste loff. Så er det bare ikke å gi kroppen nye dårlige vaner å sammenligne med da.

En liten sluttkommentar. Det har vært mye diskusjon i media rundt lavkarbokost. Jeg vil ikke annbefale det jeg driver med nå til noen. For det første, det er litt mere utfordrende enn lavkarbo f.eks fordi man ikke kan kjøpe en pose nøtter underveis til skolen om man er sultne, men også fordi det generellt sett er litt mere kjip mat å spise - selv om man finner gode varianer om man er kreativ. Og sist men ikke minst, det er ikke nok forskning på hva absolutt null karbohydrater med kroppen, selv om vi fra opprinnelsen stort sett levde på proteiner fra dyrekjøtt.

Lavkarbo er litt komplisert, men det handler bare om å kutte ut inntak av lyst mel, lys ris, stivelse og sukker. Og det er strangt tatt ingen i mot. Men den typen lavkarbo kalles lav Glykemisk Indeks, altså veldig forenklet, du vet hvordan karbohydrtene i et produkt reagerer med kroppen i forhold til sukker. Karbohydratene i mel utgjør samme skaden som 70-80% sukker (ergo 100g mel = 70 gram sukker), mens karbohydratene i f.eks tomater/tomatsuppe er helt i andre enden av skalaen. Den type kosthold inneholder ikke omlegging, bare mere bevisstgjøring. Som f.eks, du skal ikke spise lys ris. Ok tenker mange, og kjøper brun ris. Men det er veldig sto forskjel på brun basmati og annen brun ris, hvor brun basmati er suverent best. Kunnskap er viktig for å gjøre det enkelt!

Jeg syntes hverdagen er enkelt på lav GI kost. Kjøp lavkarboprodukter, altså grove matvarer, finn ut hva som har lav glykemisk indeks og helst lite salt. Og dersom du står i mellom to produkter og det ene har mindre fett enn det andre, så kjøper du selvfølgelig det med minst. Karbohydrater og fett er to kraner som ikke kan være åpne samtig, og jo mere du struper begge, jo bedre er det.

Veid morgen 29.05.12 - 89.0 kg - Resultat ned 3.0 kg


Med andre ord 0,5 kg pr dag etter seks dager med kosthold. Målet om 88 kg ble ikke nådd, men det var selvfølgelig et høyt mål. Jeg tror nok med ekstremt lav GI kost ville jeg klart det ekstra kiloet, men nå tar jeg med gode vaner og går tilbake på lav GI kost, så sikter jeg på 85 kg over de neste ukene.

Og det er faktisk morro å lære å styre kroppen - og kanskje ikke minst styre psyken.

2 kommentarer:

  1. Kjempebra Raymond, men jeg ville ha kuttet ut det derre lettbrus greiene, og drikk kun vann, masse vann, da tror jeg du lett hadde nådd målet ditt. :-)
    Jeg har levd på nullkarbo i mange mnd. nå, og er godt vant til det, jeg får ekstreme muskelsmerter av raske karbohydrater, så valget er enkelt.

    Eksempelmåltider jeg spiser på en dag:
    Frokost: 2 egg + bacon (fast hver dag)
    Proteinshake (prozyme) + cashewnøtter og mandler.
    Middag: Kyllingfilet + stekt blomkål og paprika
    Kvelds: Omelett med masse godt oppi! :-)

    Trenger ikke være så vanskelig, det er omstillinga som er det tøffeste, men alt går av seg selv bare man kommer seg over kneika.

    Så, jeg spiser ikke vanlig norsk husmannskost lengre, som myndighetene anbefalte normenn på 50 og 60 tallet, som jeg tror er hovedårsaken til at "alle" er syke i dag. Jeg tror det er lurt å holde seg til et minimum av karbohydrater i et vanlig A4 liv, og KUN spe på ved tøffere anstrengelser.

    Jeg trener regelmessig (myye) og har fremdeles masse overskudd uten karbo! :-)

    SvarSlett
  2. Jeg drikker normalt sett bare vann, men vannet i England smaker helt forferdelig, så det er bare en erstatning mens jeg er her. Lettbrus har ikke noen effekt på vekt og helse forbundet med overvekt etc, problemene ligger mere i det lange løp og tilsetningsstoffene.

    Har levd selv i 3 år på lav GI kost. Gikk fra 108 til 85 kg på fire måneder tror jeg det var, så er veldig fortrolig med kosthold. Jeg hadde bare lyst til å teste ut nullkarbo som alternativ. Det er f.eks brød som kan bakes med 3 karber pr 100g osv.

    På lavkarbo.no ligger bloggen min, med full oppdatering hver dag i to måneder med måling av fettprosent, omrets overarm, lår og midje samt veiing hver dag.

    Har en kompis som er ernæringsfysiolog som driver å setter opp kosthold for fitness, og han har lært meg veldig mye bra over årene. Lav GI er kanonbra for muskelbygging, ernæring etter trening etc. Om du ikke har lest mye om det, så ta en kikk :)

    SvarSlett