mandag 22. august 2011

"Æ e negativ, din kuksuger"

Av dem som følger mine blogginnlegg og generellt sett kommentarer på facebook, så er det mange som vil fremstille meg som negativ. Og det i et samfunn hvor det snart er lovpålagt å være positiv til hva enn som foregår rundt deg, om ikke regnes man gjerne som en destruktiv person.

Men menneskene som har vært i lengre perioder i livet mitt vet at jeg er positiv til omtrent alt som skjer rundt meg; konserter, ferier, fester, biler, turer etc. Men når det er over, da syntes jeg det er fint å sitte igjen med et nyansert og ærlig blikk på det som har skjedd, fremfor å bare si "jævlig bra" uten å vite hvorfor jeg mener det.

Hvilket bringer meg til siste dagers rablinger i de lokale Bodø-avisene, hvor man uhemmet skryter av egen bys fortreffelighet i forbindelse med parkenfestivalen. Både artistene og parkenledelsen får så mye skryt i både Lørdagens og Mandagens avis at dem nok enda sitter på et bakrom og rødmer.

Rett skal være rett; parkenfestivalen er den eneste hendelsen som samler mann og mus i Bodø, det eneste som det blir snakket om i både uken før og etter i byen. Det eneste som foregår i Bodø hvor du blir enstemnig regnet som en outsider av venner og bekjente dersom du ikke deltar. Og det er seg selv en utrolig sterk og bra prestasjon.

Men at lokalmedia skal rulle terningkast fem og seks på omtrent halvparten av det åpnet munnen under festivalen er relativt ukritisk. Er det slike lureterninger kjøpt på Smått og Rått dere leker med?

Festivalen var en kanonopplevelse med øl og finvær. Men dersom man mener lydteknikkere og artistene samlet sett leverte opptil flere nærmest prikkfrie konserter, så er jeg redd de kritiske blikkene har druknet i beundringen over at de store navnene i det hele og store orker å komme til Bodø.

Hadde verdenskjente artisker som Ed Kowalczyk og Iggy Pop prestert på det nivået dem viste under parken hele sin karriære - da hadde dem neppe vært verdenskjente!

Men jeg elsker positive personer. Det bringer mye godt i hverdagen min, og det løfter alltid humøret mitt noen hakk. Men ukritiske røster med ubegrunnede meninger som spyr positivitet uten at man ser bunnen av bassenget - det blir bare slitsomt.

Positivt og politisk korrekt skal absolutt alt være nå om dagen. Det finns knapt offentlige mennesker igjen med ryggrad. Legg merke til det i valgkampen som kommer, i det politikerene får et spørsmål vet man hva de vil svare - selv om man ikke har den fjerneste anelse om hva dem egentlig hadde tenkt til å si.

Da er det godt vi har noen gærninger som Carl I. Hagen, Dag Sørås, Otto Jespersen og andre apekatter som ikke nødvendigvis har verdens mest nyanserte uttalelser. Men det er ærlige meninger blandt høyglanspolerte teflonmennesker i dress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar