onsdag 21. mars 2012

Dag 1 i Toscana

Spill mens du leser! :)

Siden min kjære har dobbelt så stort sovehjerte som meg selv, så hvorfor ikke bruke litt tid hver dag til å blogge om turen til Toscana? Her er det ingen TV og vi bor i en liten landsby, så da har man tid til å skrive noen linjer hver dag.

Tanken om å reise til Italia har vært der så lenge som jeg kan huske, men siden det ikke går noen pakkereiser hit og det ellers ikke er noen ting som har sendt meg i den retningen har jeg liksom aldri hatt et alibi for å ta turen. Fra London vanket det billige flybilletter, og når vi kunne være arbeidende gjester hos SiToscana så var det absolutt ingen grunn til å ikke dra! Pizza, pasta, vin og pent kledde mennesker med skikkelige skikker så jeg frem til!

Grunnet de vanlige kjedelige flyplassrutinene og reisetiden måtte vi reise hjemmefra før syv på morgenen, selv om flyet gikk kvart på elve. Som hør og bør ble det litt forsinkelser og flybytte (alltid "turbulens" når man flyr) - men tidlig ettermiddag så landet vi på Pisa flyplass. Her ble vi møtt av Tage som driver SiToscana sammen med sin kone Sissel. En fyr med østlandsdialekt, godt humør og grått rufsete hår.

Vi hoppet i bilen og begynte kjøreturen fra Pisa til Montemagno som er circa 15-20 minutter. Underveis fikk vi en historieleksjon av Tage, og ærlig talt lærte vi mere kunsthistorie på bilturen enn hva vi har gjort hele året på universitetet vårt. Vi passerte Dantes tårn (som nok hadde sett bedre dager) og vi fikk vite at 60% av all verdens kuns ligger innenfor 8 timers kjøretur fra Pisa. Ganske stilig, og tankene om hvorfor skolen vår ikke kunne være Italiensk i stede begynte å melde seg.

Kjøreturen hadde også plass til noen kjappe leksjoner om den jevne Italiener. Naturligvis er det dubbet TV og som en god sør-europeer så tror dem at verden dreier seg rundt sitt eget land. Hvilket for eksempel gjør at dem aldri har hørt Englesk - selv Obama blir dubbet under nyhetssendingene, så ingen vet hvordan han prater her. Så derfor vet heller ikke folk hvordan et annet språk høres ut, dersom du ikke forstår og forsøker å si noe på engelsk, så tror dem ikke du ikke forstår, dem tror du ikke hører og snakker i stede dobbelt så høyt. Fasit så langt har vært å smile når vi møter Italienere, vi får vel forsøke noen gloser etterhvert. Båinn jårno?

Byen vi kom til er liten - veldig liten! Er vel like mange innbyggere her som i en gjennomsnittlig middels stor bedrift i Norge, ca 200-300 stykker. Så særlig liv i gatene er det ikke, folk pusler med hagearbeide og roper på hunden sin. Med andre ord, det er sånn som man tenkte den Italienske landsbygda var for 70 år siden. Byen har tre bedrifter; en butikk og to restauranter. Butikken er 5 x 3 meter og har hverken snickers eller cola. Men lokale kjøttvarer, oster og pasta derimot! Så det den mangler i kvantitet henter den inn i kvalitet, definitivt. Ingen av restaurantene her er skiltet, fordi i Italia betyr skilt at du har så dårlig mat at du faktisk må reklamere for å få kunder!

Og visstnok så er Italienere ikke så nøye på det meste, rørleggeren kommer en gang i morgen ... kanskje! Den ene tingen dem tar seriøst er mat. Den ene restauranten har en meny som varierer fra dag til dag. Det er visst også slik at den restaurant her med fast meny er en dårlig restaurant, fordi her veskler tilbudet etter hvilke matvarer som er i sesong. Og det er råkult, og all mat er fersk! Og fisk spiser man ikke her fordi vi er for langt i fra havet - 20 minutter unna! All mat skal være "kortreist" og de fleste her i byen dyrker veldig mye av maten i sin egen hage! Men den siste restauranten her serverer fisk, i tillegg til vegan og vegetarmat. Men også her snakker vi om en ekte og seriøs matopplevelse - måltidet må bestilles et døgn i forveien. For 40-50 euro (som er kostbart her) er det ikke snakk om en kjapp bit, men det er flereretters middag som spesiellt tilberedt kun for de gjestene - og måltidet varer gjerne i 3-4 timer.

Butikken her har åpningstid i fra 07:30 til 19:30 - med unntak av lunch! Den er hellig og varer fra ca klokken to til ca klokken halv fem. Her handler virkelig alt om det gode liv. Og når dem er ferdig på jobb, så drar dem hjem til middag og nyter den sammen med familien til dem legger seg rundt 12 tiden. Mange italienere spiser bare to måltid om dagen; lunch og middag. Lunchen er hva vi kaller middag, mens middagen deres er hva vi kaller julemiddag. Om morgenen går det ofte i en expresso (som ikke er vår type expresso!!!) og en liten søtsak for å få opp blodsukkeret. Og naturligvis serveres det lokal rødvin til all mat!

Byen er ekstremt trang og liten, så det er ingen gater og biltraffikk her. En og annen bil makter å presse seg inn for nødvendige ærender, men la meg si det sånn, vi snakker ikke om noen Dodge Ram da! Ellers gikk dagen med på å rusle rundt i byen og bli kjent med plasser og folk. Å være her er en virkelig naturlig opplevelse og leilighetene leies ikke ut til typiske sydenturister, så folk i den lille byen er glade i de som kommer på besøk.

Maten må jeg bare fortelle om! Lunchen bestod av brødmat med all mulig lokal ost, salami og kjøtt - og en vanvittig god sitronmarmelade fra sitrontreet i hagen. Fantastisk godt og utrolig spennende! Så vanket det en slags kake som lignet på et brød til dessert, også det med sitronsmak. Men jeg må si det, sitronene her er veldig forskjellig fra dem i Norge - mye rundere i smaken og ikke i nærheten så sure.

Middagen bestod av mange retter og drikker. Først fikk vi ferske oliven i olivenolje fra treet i hagen sammen med en martini. Neste rett var dampet artisjokk (skrives det sånn?) dyppet i olje med salt i. Det lignet i smak på broccoli, bare rundere om man vil. Så gikk vi over på gresskarsuppe med fersk parmesan på toppen - og her i Italia så får man stykket på bordet med ost og river selv! Det var som en slags varm søt lapskaus ... jævlig skremmende å prøve men var veldig godt også! Så gikk vi over på hovedretten: svinekteletter lagd i stekepanne sammen med masse oliven og tomatsaus og med lyst brød for å dynke i sausen med. Maken til mørt kjøtt og vanvittig mye, god og variert smak. Kan IKKE sammenlignes med noe annet jeg har smakt tidligere, fordi det er en variasjon i smakene - i motsetning til andre plasser som ofte har veldig mye av en bestemt smak. Les: Tyrkia / Karri også videre. Og desserten var enkel men helt ekstremt god! Den kan du lage hjemme - men ikke hver dag forhåpentligvis. Naturell Youghurt med Rosiner og skiver av banan oppi. Oooooogså topper du heile toppen med å ha lønnesirup over toppen som hver skei med mat må kjempe seg igjennom. Fy faen så godt det var ... løp på butikken NÅ om du er smart!!!

Needless to say at det ble rett i senga etter fire timer med mating! GOD start!!