fredag 23. mars 2012

Dag 3 i Toscana

Min gode morgenvane forsatte, og som en ekte romer fra den middelalderbyen vi bor i, så braste jeg opp fjellsidene i stor stil. Denne gangen ble det en litt kortere joggetur, siden kroppen var litt oppbrukt etter første dagen. Men feit-pasta og desserter må få utløp en eller annen plass, eller så går dette galt!

Planen var å stå opp i sekstiden for å fotografere litt i morgenlyset, men den planen ble avlyst uten protester i Raymond-rådet. I stede ble det opp litt etter ni, en times joggetur for å komme tilbake for å finne Lene sovende som vanlig. Så det ble kjapp dusjing og på med klærne for å rekke inn til Pisa for å se skeiv-tårnet.

Bussen gikk fra her i lille Montemagno, men ikke likevell. Mens vi var på buss-stoppet kom en Italiener og viftet med armene som vi oversatte til "ingen buss i dag". Så da var det å gå et par kilometer til Calci - hvor det nettopp hadde gått en buss - som betydde nesten to timer venting. Og siden italienere verner om sin lunch, så var alt stengt, så det ble til å sitte på en jernbenk da.

En appelsinjuice og et par sjokolader senere (kjøpt på Coop'en!) så kom bussen. Vi begynte å prate tegnspråk pluss engelsk til sjåføren som ikke ønsket å lære noen av delene. I stede sa han noe og pekte bakover i bussen, jeg oversatte det til gratis buss, fordi han ikke orket å bruke to minutter på å forklare dette der.

Når man ankommer Pisa så vet man jo at man kommer til å ikke skjønne bæra av byen - tross alt bor det jo 300.000 der. Men det var lite som tydet på det, sentrum var på størrelse med Trondheim sentrum - og sikkert en del mindre. Så vips så hadde vi gått igjennom byen og var med skeive-tårnet.

Selv om det er et stykke utenom turistsesongen, så er det forferdelig mye folk rundt tårnet. Det er faktisk det nest mest kjente landemerket i verden - etter pyramidene. De fleste har vel sett bilder av "pusherene" som står ned tårnet, men når man er på plassen og tar et overblikk kan man ikke tro hvor mange det er av dem! Asiatiske turister var ikke underrepresentert.

Men det ble med det, knipse et par bilder også gå videre. Men jeg må si det, tårnet er mye skeivere i virkeligheten enn hva det er på bildene. Det er slik at folk går i oppoverbakke når dem går på toppen av tårnet. Så greit å se, men vi orket ikke å betale penger for å gå inn etter vi fikk tips om at det ikke var særlig mye å se fra toppen. Tror jeg hadde hatt noia uansett .. var det en dag det skulle bikke, så hadde skjebnen sikkert ventet på min høydeskrekk.

Så bar det på en typisk sydenrestaurant med store skilter og meny med bilder. Syntes beskrivelsen vi hadde fått av slike steder var god; maten var middelmådig, dyr og i små posjoner. Men når man ikke kan italiensk og er dum sulten turist, så må man. I Pisa er det mange små nisjebutikker, men etter å ha handlet i London det siste halve året, så savnet jeg kjøpesenterene. Når en billig t-skjorte koster 300+ kr så tenker jeg at jeg i stede fikser det i London, og får tre til den prisen.

Reiseråd: ikke stikk til Pisa for en langhelg. Jeg tror du får sett det du trenger på en dag. Området rundt er mye mere interessant. Kjenner forresten jeg savner å ha bil akkurat nå. Det snakkes hele tiden om alt mulig av kule plasser som ligger under en times kjøretur unna, og jeg kunne godt ha tenkt meg til å kjøre rundt om kring på småveier og se spennende ting - og landskap til bachelorprosjektet mitt.

Bussturen tilbake igjen gikk ikke helt uten utfordringer den heller, men denne gangen kjøpte vi i det minste billett før vi hoppet på bussen (tipper det var grunnen til det oppgitte blikket tidligere på dagen). I motsetning til bussjåføren som holdt 70 i 30 sonene tidligere på dagen, så bestemte denne seg for å parkere i veikanten i et kvarters tid uten noen spesiell grunn. Italienere er som sagt ikke nøye på så mye mere enn maten sin...

Ruten vi tok gikk bare til Calci, så en kjapp tur innom Coopen ble tett fulgt av et par kilometer med solide oppoverbakker. Klosteret vi vanligvis passerer igjennom hadde stengt for dagen (?!?) så det ble hekkeløp over plen og åker for å komme hjem.

Når vi kom hjem var Livia kommet på besøk, barnebarnet til de som leier ut. Hun er italiensk og prater italiensk, men siden moren er norsk, så prater kan hun også det. Men hun hadde alltid bare forstått det aldri snakket det noe særlig, så Tage og Livia dro til Norge nå nettopp for å gå 4 uker i Norsk friluftsbarnehage - på Byneset i Trondheim. Så siste uken der begynte hun endelig å snakke 100% norsk, så til alles forundring returnerte plutselig Tage med et trønder-barnebarn. "Æ ska ha middag". Bare et par ganger glemte hun seg og plutselig satt hun der og snakket italiensk til oss, og vi forstod nix nada. Spesiellt for noen på litt over tre år.

Igjen ble det en matopplevelse. Forretten bestod av bruschetta; ristet loff i små siter med hakkede ferske tomater, med olje, pepper og annet krypper over. Latterlig godt! Så ble det spaghetti og pølser - men det er noe helt annet. Her består pølsene av farse, så om man snitter dem opp så får man en slags kjøttdeig. Så det var egentlig en pasta bolognese med en genial kjøttsmak og masse oliven. Heldigvis for Lene har hun nettopp lært seg å like oliven.

Til dessert ble det naturell youghurt med skivede bananer og lønnesirup. Denne gangen en annen variant. Scott (amerikaneren) hadde med seg skikkelige saker fra Cape cod, så denne gangen var det enda bedre. Og har du lest bloggen og enda ikke prøvd det må du dra til butikken og handle umiddelbart når den åpner. Noe så sinnsykt godt!! Men husk det er også en kaloribombe av de skjeldne.

Det ble i grunn en god dag, men lite skjedde. Så jeg har lært at dersom man skal være i Toscana bør man ha leiebil. Da slipper man timevis med buss-vening, og tross alt er det jo ingen som drar på ferie for å stå å vente. Så det var nok et reisetips. Italienere kjører jo friskt, så få gjerne en leiebil som er ferdig bulket. Altså - dem har en forståelse seg i mellom i kjøringen, så det er ikke mye farlige situasjoner i trafikken. Men dersom man blander inn den Norske dette-er-min-side-av-veien-holdningen så er det ikke sikkert det blir like enkelt.

Hopp i seng og klar for nye eventyr i morgen!