tirsdag 27. mars 2012

Dag 7 i Toscana



Dagen startet med den nye vanen, ingen joggetur - det må jeg seriøst få orden på dersom jeg ikke skal komme hjem som julenissen. Men første natt i ny leilighet så fikk jeg ikke sove skikkelig, så ble en tynn natt. Men vi skulle dra til Alica for å fotografere en vingård, så så veldig sent ble det uansett ikke.

Sissel som driver SiToscana hadde våknet med kink i ryggen, så vi måtte reise alene til plassen, men vi fikk følgemotorsykkel halve veien frem til Karine, og hun ble med oss for å forklare og oversette litt i begynnelsen. Men etterhvert ble vi overlatt til oss selv, og hadde et gigantisk hus å fotografere, pluss fire store leiligheter. Det skulle vise seg å bli en utfordring, spesiellt siden alle takene er brune.

Midt i det hele ble vi servert lunch av dem som eier gården; lasagne etterfulgt av spekemat og til slutt en hærlig sjokoladedessert - og selvfølgelig litt vining! Helt sinnsyke greier, kan ikke tenke meg til at italienere spiser slik til daglig - men jeg tror dem forsøker å ta godt vare på oss for at vi skal gjøre en god jobb. Virker i allefall sånn. Etter to timer lunch måtte vi bare være litt frekke å gå før dagslyset ble borte for oss. Og der jobbet vi til solen gikk ned - og ferdige ble vi langt derifra.

Så begynte nattekjøring på italienske småveier, spennende greier! En tur på ca 3 mil tok oss 1,5 timer med aktiv kjøring og gamle kart. Selvfølgelig var maten på bordet når vi kom tilbake, og da ventet pasta med chilli, pepper og olje - svinesteik kokt i melk - og påskekake-brød med sitronsmak .. pluss en musserende dessertvin.

Faktisk spiste vi mat sammen med vertskapet her i huset og et finskt par! Mannen i parret hadde vært lege på Rognan i 1987, så kanskje jeg kjenner noen han har prikket borti? Etter maten var vi utslitt, en full dag med fotografering og kjøring pluss et stort måltid på slutten tar livet av deg.

Plassen er fin, været er nydelig (24-25 grader) og maten er vidunderlig. Men nå lengter jeg tilbake til selvdisiplin, nok utskeielser nå snart. Koser på meg dårlig samvittighet faktisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar